Urgent of Belangrijk?

Re-Job Re-JobVan Re-Job

Dwight D. Eisenhower, oud president van de VS zei:

“I have two kinds of problems, the urgent and the important. The urgent are not important, and the important are never urgent.”

  1. Belangrijk & Urgent: Hierin noteer je belangrijke activiteiten die direct moeten gebeuren. Bijvoorbeeld je krijgt een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek maar je hebt die zelfde dag al een afspraak staan. Dit betekent dat je snel je bestaande afspraak moet wijzigen en je agenda moet bijstellen.
  2. Belangrijk & Niet Urgent: Je kunt de belangrijke & niet urgente activiteiten snel herkennen door een antwoord te geven op de vraag: Als ik dit niet doe, brengt me dat dan op termijn in de problemen? Is het antwoord “Ja”, dan heb je een belangrijke & niet urgente activiteit te pakken. Is het antwoord “Nee”, dan is er sprake van een niet belangrijke & niet urgente activiteit.
  3. Urgent & Niet Belangrijk: Dit zijn bijvoorbeeld taken die niet belangrijk zijn voor het vinden van een baan maar voor als nog schreeuwen om aandacht. Plan in je agenda tijd om te werken aan werk!
  4. Niet Belangrijk & Niet Urgent: Alles wat geen toegevoegde heeft waarde t.a.v. het werken aan werk.

Wanneer je gebruik maakt van deze matrix word je ToDO-lijst en Agenda overzichtelijker en efficiรซnter!